Leuk als meer mensen deze blog lezen

DEEL deze BLOG a.u.b. op FACEBOOK of TWITTER.
Bedankt voor het lezen (en delen).

zaterdag

Ga er maar aan staan


Voor mij als leraar is hij de ideale leerling. Van de opdrachten die moeten worden uitgewerkt, maakt hij een werkstuk met prachtige vormgeving en diepgravende inhoud. In de les is hij een en al aandacht en hij stelt wakkere vragen. Het valt hem bijvoorbeeld op dat mensen die ergens in geloven de drang hebben om anderen te overtuigen. Of hij wil weten of er in de wordingsjaren van het vroege christendom in het Romeinse Rijk meer Joden dan christenen waren. Met een lachje spelend rond zijn mond stelt hij dat het niet zo gek is dat er tegenwoordig veel minder Joden zijn dan christenen, aangezien ‘een Duitse meneer het ooit nodig vond om zoveel mogelijk Joden uit te roeien’. ‘En meneer – ik zelf geloof helemaal niet in een god of zo, hoor, maar eh  - het jodendom lijkt me een veel directer en duidelijker geloof dan het christendom.’

Zijn klasgenoten hebben het even aangehoord, maar ze zijn het zat geworden. Ze roepen op dwingende toon zijn naam. Ze willen dat hij ophoudt. Hij krijgt een rood hoofd. Ik zie hoe hij zijn levendig geïnteresseerde ogen sluit, hoe zijn open blik teneergeslagen raakt. Ik voel me verlegen met de situatie. Als ik het al te nadrukkelijk voor hem opneem, zal dat zijn toch al bekritiseerde imago niet ten goede komen. Als ik niets zeg of doe, kan hij zich door mij in de steek gelaten voelen. Dus hou ik het bij: ‘nou jongens, kom op, als Nico (= niet zijn echte naam) iets zeggen wil, dan mag dat natuurlijk!’

Wat zou ik de klas graag gewezen hebben op wat ze hebben geleerd in het voorbije halfjaar. Bijvoorbeeld over Socrates die doorvroeg waar anderen achter de meerderheid aanliepen en de mens als maat van alle dingen zagen en hoe zijn nieuwsgierige houding Socrates fataal werd en dan zou ik voorzichtig willen vragen of er misschien iemand parallellen zag tussen wat Socrates overkwam en het snoeren van Nico's mond. Misschien doe ik het nog wel een keertje terloops, los van de directe aanleiding.

Nico zit namens de leerlingen in de medezeggenschapsraad en later wil hij misschien wel iets in de politiek, schrijft hij. Via de uitwerking van zijn opdrachten vertrouwt hij mij toe dat hij wil leren minder discussies aan te gaan, dat hij moet leren zich te beheersen, want dat wordt hem in de klas duidelijk gemaakt, zegt hij.

Was iedereen maar zoals Nico. Als je het mij vraagt, zou populisme dan kansloos zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn welkom. Corresponderen over de inhoud van de berichten op deze blog doe ik niet.