Het zal, schat ik, dik meer dan twintig jaar geleden zijn. Ik werkte nog op de scheepvaart. Ergens in een obscuur Antwerps cafeetje hing de uitleg aan de muur van alle grote ideologieën. Ik heb toen om een papiertje en een pen gevraagd aan de barman en al die jaren reisde deze kleine encyclopedie met mij mee.
Heel af en toe plaats ik hier iets dat ik niet zelf heb geschreven.
Bij deze de grote ideologieën van de moderniteit in Lucky Strike formaat:
Socialism = you have two cows, the governement takes one and gives it to your neighbour.
Communism = you have two cows, the governement takes both and gives you the milk.
Facism = you have two cows, the governement takes both and sells you the milk.
Nazism = you have two cows, the governement takes both an shoots you.
Bureaucratism = you have two cows, the governement takes both, shoots one, milks the other and throws the milk away.
Capitalism = you have two cows, you sell one and buy a bull.
En dat laatste, daar moeten sommige mensen niets van hebben, getuige onderstaande foto. Aan de touwtjes hangt geen bullshit, nee, kapitalisme dat is menselijke poep en pis... Zou dat ter plekke voor een waarheid als een koe versleten zijn?
Kort proza en poëzie over mijn gedachtewereld, observaties, ervaringen, waarneming, filosofie, levensbeschouwing, wereldbeeld, lichaam en zingeving. Verder nog over hoe ik aanwezig ben en toch afwezig, hoe ik aan meditatie doe, hoe ik contact met de concrete werkelijkheid onderhoud, hoe ik heb en ben, weet en vergeet.
Leuk als meer mensen deze blog lezen
DEEL deze BLOG a.u.b. op FACEBOOK of TWITTER.
Bedankt voor het lezen (en delen).
vrijdag
Ideologie in Lucky Strike formaat
Labels:
bureaucratisme,
communisme,
fascisme,
Ideologie,
kapitalisme,
nazisme,
socialisme
woensdag
Voorkomen (4x)
| Tartu, Estland, 2006 |
Kijk: hoe hij zijn voorkomen opdoft,
vervolgens met tegenzin
naar de stad sloft,
waar hij voorkomen moet.
Hij vreest de petoet.
Als dus de rechter
zijn misdaden opsomt,
belooft hij rap dat
het echt nooit meer
voorkomt.
maandag
Stoeremannenwereld
Vladimir Horowitz, een beroemde Russische pianist, was voor het eerst sinds 1928 terug en 'on tour' in zijn geboorteland Oekraïne en in breder verband in de Sovjet Unie, waar Oekraïne toen nog deel vanuit maakte. Het was in 1986, ik bevond mij aan boord van het motortankschip Dordrecht 25. We lagen voor anker, de bemanning had zich verzameld in de messroom. Er werd tv gekeken. Tijdens het zappen kwamen we langs een van Horowitz' concerten, volgens mij was het in Moskou, waar de zapper even bij bleef steken.
Omdat het televisie is, moet er iets om naar te kijken zijn, ook al gaat het om de muziek. De camera had een man ontdekt bij wie vanuit zijn gesloten ogen tranen over zijn wangen liepen.
'Dat vind ik nou ook weer overdreven!' riep een collega.
We zaten vanmorgen op onze eerste verdieping voor het grote raam van de schuifpui, een pianoconcert van Ludwig Van Beethoven spoelde als branding door de kamer. Ik at een versgebakken ciabattabroodje met geitenkaas en honing, Helma rookspek met een gekookt eitje. We zagen eksters druk in de weer een nieuw nest te bouwen in een van de drie hoge bomen voor ons huis. In de winter krijgen ze van ons altijd gestampte walnoten en in het voorjaar bedanken zij ons met hun allerkoddigste bouwshow. Mijn oren riepen: luister! Beethoven. Mijn ogen wilden kijken: ZIE, hoe wonderlijk: die vogels 'weten' dat de economie weer aantrekt, dat er weer klimaat is voor bouwprojecten! Ze vlogen op en neer om takken te halen voor de versteviging van hun op harde wind soms heftig roerende goed. Het ritme van vederlicht beroerde vleugelsnaren tokkelde mijn ogen dicht. Een keur aan frivole loopjes trippelde over mijn trommelvliezen, hamerde op mijn aambeelden, staccato, of galmde legato door mijn gehoorgangen. Ineens werd er ingehouden, de muziek ging voort in stilte. Ik wist wat er ging komen, wat ik verwachtte, weerklonk. Het themaatje opnieuw, vanuit mijn gesloten ogen liepen tranen over mijn wangen. Met een scheef lachje dacht ik dat het misschien een auditief orgasme was. Ergens diep in mijn ziel grijnsde een stoeremannenwereld.
Omdat het televisie is, moet er iets om naar te kijken zijn, ook al gaat het om de muziek. De camera had een man ontdekt bij wie vanuit zijn gesloten ogen tranen over zijn wangen liepen.
'Dat vind ik nou ook weer overdreven!' riep een collega.
We zaten vanmorgen op onze eerste verdieping voor het grote raam van de schuifpui, een pianoconcert van Ludwig Van Beethoven spoelde als branding door de kamer. Ik at een versgebakken ciabattabroodje met geitenkaas en honing, Helma rookspek met een gekookt eitje. We zagen eksters druk in de weer een nieuw nest te bouwen in een van de drie hoge bomen voor ons huis. In de winter krijgen ze van ons altijd gestampte walnoten en in het voorjaar bedanken zij ons met hun allerkoddigste bouwshow. Mijn oren riepen: luister! Beethoven. Mijn ogen wilden kijken: ZIE, hoe wonderlijk: die vogels 'weten' dat de economie weer aantrekt, dat er weer klimaat is voor bouwprojecten! Ze vlogen op en neer om takken te halen voor de versteviging van hun op harde wind soms heftig roerende goed. Het ritme van vederlicht beroerde vleugelsnaren tokkelde mijn ogen dicht. Een keur aan frivole loopjes trippelde over mijn trommelvliezen, hamerde op mijn aambeelden, staccato, of galmde legato door mijn gehoorgangen. Ineens werd er ingehouden, de muziek ging voort in stilte. Ik wist wat er ging komen, wat ik verwachtte, weerklonk. Het themaatje opnieuw, vanuit mijn gesloten ogen liepen tranen over mijn wangen. Met een scheef lachje dacht ik dat het misschien een auditief orgasme was. Ergens diep in mijn ziel grijnsde een stoeremannenwereld.
Labels:
Beethoven,
genieten,
muziek,
ontroering,
ziel
zondag
Aanlegsteiger
Echte doden dansen niet,
echte doden zijn zo dood als een pier.
Levende doden zie je niet,
omdat ze niet bestaan.
Als een man niet leeft, wil dat
nog steeds niet zeggen dat hij dood is.
Levende doden zie je niet,
omdat ze niet bestaan.
Toch zie ik de dood soms
in de ogen van een levend mens.
Dan denk ik aan een kist
op een aanlegsteiger.
De kist op die aanlegsteiger was
een naamloos ding met daarin
misplaatst in leven vol
arbeid, productie,
handel, vervoer,
onwezenlijke inhoud.
Met man en muis
moesten we wachten
tot de dode weg
werd gehaald.
De man was in een bouwput gevallen.
In 1992 denk ik dat het was.
een naamloos ding met daarin
misplaatst in leven vol
arbeid, productie,
handel, vervoer,
onwezenlijke inhoud.
Met man en muis
moesten we wachten
tot de dode weg
werd gehaald.
De man was in een bouwput gevallen.
In 1992 denk ik dat het was.
Abonneren op:
Reacties (Atom)
